Beszámoló,  Fotózás,  Utazás

Ciprus beszámoló – Lárnaka

Egy éve amikor foglaltuk a Ciprusi repülőjegyeket még nagyon távolinak gondoltam ezt az időpontot. Kicsit izgultunk, hogy milyen időnk lesz, mert az utazásunk előtti két hétben még havazott sok tengerparti városban, ami ezen a mediterrán szigeten igen ritka. Ennek ellenére 19-22 fokra melegedett az idő minden nap. Szeretném az utazást városokra szétosztani, hiszen egy hét alatt majdnem kétezer képet készítettünk.

St. Lazarus templom

Kezdem a sort Lárnakával, hiszen az első négy éjszakát itt töltöttük. Hét napra autót béreltünk, ami nagyon izgalmasak igérkezett. A szigeten a bal oldali közlekedési rendszer érvényes a brit gyarmatosítás miatt. Első pár nap nagyon furcsa volt, úgy éreztem folyton az út „rossz” oldalán haladunk. Szerencsére a ciprióták nagyon nyugodt sofőrök, sosem sietnek és nincsenek is sokan, bár az irányjelzőket a görögökkel együtt ők sem használják gyakran.

A város alapvetően modern, de keveredik a merditerrán stílussal. Sok új épület között megbújnak a régi hagyományos házak. A szállásunk Frangiorgio Hotel Apartments a Lárnakai kikötő közelében helyezkedik el. Innen csak egy kis sétányira található a pámafás promenád, ahol másnap futással kezdtünk. Nagyon szeretek itthon futni Gödöllő parkjaiban, de Lárnaka tengerpartján futni igazán felemelő érzés.

runtastic2015-02-26_08_33_41

Februárban Cipruson már tombol a tavasz, mindenhol gyönyörű zöld a fű, rengeteg pipacs és virágzó fa borítja a partot. Larnaca főterén található a Szent Lázár ortodox templom, ami a késő 9. században épült. Nappal is és este is érdemes meglátogatni, nincsen belépő. A repülőtér mellett fekszik a sós tó, ami híres a partján található Hala Sultan Tekke mecsetről és a vízben pihenő flamingókról.

2015-02-27_093644DSC_9411

Ezek a ritka madarak a téli hónapokban töltik a legtöbb időt itt kis rákok után kutatva. A só lepárlását egészen 1986-ig végezték, a szamárháton szállított tömböket piramisszerűen halmozták fel a tó szélénél.

A mecset padlóját vastag díszes szőnyeg borította, ahova cipő levetése után lehetett belépni. Azon a helyen ahol ma a zarándokhely található Umm Haram felesége a 647-es évben indított hadjárat során olyan szerencsétlenül esett le az öszvérről, hogy azonnal meghalt.

A Hala Sultan Tekke az egyik legszentebb muszlim kegyhely, melyet évente több ezer hívő látogat. A mecsetet 1816-ban építették. Az UNOPS 2002-ben további felújítást és újjáépítést hajtott végre. Ugyanabban az évben régészeti ásatások feltárták, hogy a Sóstó körüli területeket már a neolitikus időktől kezdődően emberek lakták.

A városban állandó piac nincsen, ezzel szemben a piactér szomszédságában levő kis zöldséges üzletekben kedvező áron vásárolhatunk a helyi termésekből, a nyersen mérgező ciprusi  zöldségből a kolokasiból is.  Tavasszal kezdik szedni a narancs és citromfák terméseit, valamint a ciprusi banánt ami pici, de ha beérik nagyon ízletes.

A sziget minden részére jellemző, hogy az étel 2x annyiba kerül mint itthon, még a nagyobb bevásárlóközpontok is drágák. Kivételesen a helyi halak olcsóbbak, így majdnem minden este halat sütöttünk a szállásunkon. Első nap 1 durbincs és 1 farkassügér került az asztalunkra, paradicsomból, paprikából, hagymából és természetesen olajbogyóval készült salátával, amit a helyi alapanyagok miatt, azóta se tudtuk felülmúlni. A nyaralásunk utolsó napján még visszatértünk ebbe a hangulatos városba, hiszen innen indult a gépünk vissza Magyarországra.

A Finikoudes strandra vezető utunkon eleredt az eső, de később kisütött a nap és gyönyörű teljes szivárvány ragyogott fel az égen.