Beszámoló,  Utazás

Ciprus beszámoló – A főváros Nicosia

Nicosia a világon az egyetlen kettéosztott főváros, a déli része görög és az északi fele pedig török fennhatóság alá tartozik. A város magas épületei mögött elnyúló északi hegyoldalba (Vélhetőlen a Troodosz lábába) a török zászlót festették, hogy már messziről tudjuk, az a terület már nem Ciprus görög részéhez tartozik.

2015-02-27_122453DSC_9478

Az ország több mint egynegyde él a fővárosban Nicosiában (200 000. fő), észre is vettünk a sok autóból a dugókból, ami szerencsétlenségünkre párszor minket is feltartott. Az óvárost 5 km hosszú fal veszi körül, ahova belépve azonnal nem is tűnik fel az óváros jelleg. Érdemes kisebb kanyargós eldugott utcácskákba benézni, ott rejlenek az igazán különleges építészeti csodák.2015-02-27_120520DSC_7720

Első lánivalónknak az obszervetóriumot válaszottuk. Kicsit nehézkesen találtuk meg, mert a sétálóutcáról a közvetlen bejáraton keresztül csak egy bevásárlóközpontban köthetünk ki. Oldalról közelítsük meg az Ermes-ház legfelső, 11-ik emeletén található üvegfalú tornyot, ahonnan csodálatos kilátás nyílik az óvárosra, és a modern épületekkel zsúfolt új városi részre.

2015-02-27_132119DSC_9523

Ha innen folytatjuk az utunkat a Ledras utcán, akkor lassan a határátkelőhelyen találjuk magunkat. Magyar állampolgárok káryta típusú személyi igazolvánnyal át tudnak menni az északi oldalra és ott is éjszakázhatnak. Számomra az északi rész nagyon izgalmas, pezsgő, kicsit rendetlen, de tiszta városrész benyomását keltette. A bazár telis-tele friss gyönyörű színekben pompázó és illatozó fűszerekkel, magvakkal. A régi piacon betértünk egy török specialitásokat árusító boltba. Le merem fogadni, hogy ott több, mint 20 percet válogattunk, videóztunk és fényképeztünk. A hátizsákunkba 1 kiló kifogástalan minőségű pisztácia, gránátalma tea, fűszercsomagok, sáfrány és kimért zöld tea került.

Éppen ima idején érkeztünk a város dzsámijához Selimiye-Mecsethez, ezért nem mehettünk a belső térbe, de így részesei lettünk a vallási szokásaiknak. A hívők a mecsetbe lépés előtt levetik a cipőjüket és lábat mosnak, bent térdelve imádkoznak Mekka felé fordulva Allah-hoz. Eredetileg gótikus templomnak épült 1208 és 1236 között, ahol Ciprus francia származású királyait koronázták meg.

Cipők

Az igazi török gyrosebédünket a Kelebek Döner-nevű étterem külső teraszán fogyasztottuk el, néhány éhenkórász cica társaságában. Az igen ízletes ebéd után folytattuk a sáténkat az 1572-ben eredetileg karavánjszerájnak épült Büyük Han felé, ami kívülről egy erőd hatását kelti. Az épület belső udvarán és emeletén ma hangulatos kávézók, éttermek, galériák és kézműves termékeiket árusító boltok kaptak helyet.

A következő bejegyzésben szeretném folytatni a beszámolómat a Stavrovouni kolostorról, Limassolról és Episkopiról. A Ciprusi bejegyzéseim utolsó részében, pedig a Páfoszi napjainkat olvashatjátok majd!