Beszámoló,  Fotózás,  Utazás

Zante varázsa

Két évvel ezelőtt kedves barátaink, Roli és Zsuzsi esküvője után erre a káprázatos szigerte és Kefalóniára utazott nászútra. Az ajánlásuk miatt döntöttünk mi is úgy, hogy egy hetet Zakynthson töltünk. Az esküvőnk után egy héttel indultunk a Wizzair járatával. A gép nem tudott rögtön leszállni, így a naplementében tetünk egy félszigetkört, és mintha a vízbe repültünk volna a parthoz közeli leszállópályán landoltunk. A reptér kapacitása nem nagy, így a leszállás után a gépünk indult is vissza Budapestre.

2014-08-14_113042DSC_3768

Első három napra autót béreltünk. A kijáratnál várt minket a EuropCaros lány, aki csak jogosítványt kért el tőlünk. Egy Wolksvagen Pólóra számítottunk, azonban egy nagyobb kategóriát, egy Ford Focust kaptunk. A legmeglepőbb a bérlési folyamat lazasága volt. Amíg Rómában millió papír kitöltése után tudtuk a kocsit vinni, itt a bérlős lány nagy lazán kisétált velünk a nyitott kocsihoz, lehajtotta a napellenzőt ami fölül kiesett a kulcs, amit bedugott az indítóba és már mehettünk is. Bepakoltunk és meg sem álltunk a legközelebbi Lidl-ig ahol bevásároltunk a görög finomságokból.

Igazi mennyországnak éreztem, hogy a polcokon tömötten állt a különböző csomagolású Feta sajt, és a 0,2%-os zsírtartalmú görög joghurt, ami olyan sűrű volt, hogy megállt benne a kanál. 🙂 Igazán kedvező áron vettünk isteni füstölt lazacot,  helyi barackot, szőlőt. Tíz óra körül értünk a szállásra, ahol már a házigazda Spiros várt minket, és megmutatta a szobánkat. Nagy örömömre a második emeleten kaptunk szobát, ahonnan nem csak a nappali, de az esti panoráma is fantasztikus volt. Friss virágot és helyi házi bort készítettek be a szobánkba, amit este el is fogyasztottunk a csillagos ég alatt.

2014-08-14_084903DSC_3748

Másnap reggel a szállásunk házigazdája Spiros egy igazi görög kávé (az alján jó sok zacc) mellett elmesélte, hogy melyik partszakaszokat látogassuk meg. Így aznap az ő tanácsára a sziget délkeleti csücskéhez indultunk, de elsőnek a „fővárost” Zakynthost célzotuk meg. Sajnos a szigeten 1953-ban földrengés volt, így a város nem sok régi épülettel rendelkezik.

Solomon téren ebédeltünk egy igazi Görög salátát, majd később a Dionüszosz templomban hűsöltünk, amikor úgy döntöttünk, hogy irány a tenger! Dafne strand nem a legkönyebben megközelíthető part, ahol a parkolás nem ment könnyen a sok autó miatt. Itt láttunk először újszülött álcserepes teknőst. Ledöbbentett, hogy az emberek mennyire gátlástalanul próbálnak képet, videót készíteni róluk. Nem akartam őket háborgatni, ezért nem örökítettem meg a pillanatot ahogy vízhez érnek.

2014-08-15_133652DSC_6308

Több ezer éve a szaporodási periódusban, márciusban érkezik a Caretta caretta a Laganas-i öbölbe és hat hónapra rá augusztusban távozik. A nőstények több hímmel is párzanak s nyár végéig háromszor vagy négyszer tojnak. A tojások lerakása május végén kezdődik. Az est leszálltát követően a teknősök kitolják magukat a puha homokra, kb. 40 cm-es gödröt ásnak a mellső szárnyaikkal, amelybe kb 120 lágy héjú tojást ásnak el, majd finom homokkal befedik azokat és visszatérnek a tengerbe, a fáradságtól elcsigázva. 40-60 nap után a tojások 60-70%-ából majd öt centis kis teknősök kelnek ki. A teknősök neme a fogantatás pillanatának hőmérsékletétől függ: a meleg tengerpartokon nőstények, míg a hűvösebbeken hímek születnek! A kis teknősök a horizont legfényesebb része felé, azonnal a tengerhez indulnak. Az első megtett méretek a legnehezebbek, veszélyekkel telve, s ezek életük legjelentősebb percei. A legtöbbi kis teknős soha nem éri el a tengert.

A Banana Beach hosszú homokos partjára későn olyan 5 óra körül értünk. Egy friss gyümölcsturmix elkortyolása után a habokba vetettük magunkat. Ezt a standot főleg fiataloknak ajánlom, mert a parton hangos techno szól, kényelmes napágyak és baldachinos ágyak hevernek a bár mellett, amit bármeddig használhatunk, ha fogyasztunk. A naplementét a St. Nickolas parton a kis görög templom melletti kis kopár dombról néztük. 🙂  A nap végén még meglátogattuk Gerakas érdekes földrajzi képződményekkel körülvett szimmetrikus félkör alakú védett öblét, amely feledhetetlen élményt nyújt a starndolóknak.

2014-08-14_192632DSC_3843

Másnap délnyugati falvakat céloztuk meg amit a Kalamaki stranddal kezdtünk. Nagyon szép hosszú homokos partrész, nincs tömeg, és a bár mellett egy medencével is kényeztették az embert, ha tenger nem lenne elég meleg. Laganas strandja nem nyerte el a tetszésemet, a napágyak körülbelül 30 cm távolságra voltak elhelyezve egymástól. A Cameo sziget mellet indult egy Glass Boat amiről láttunk egy hatalmas álcserepes teknőst. Többször is a felszínre jött, hogy levegőt vegyen.

Természetesen nem hagyhattuk ki a Navaggio öböl megtekintését felülről sem, így másnap oda vezetett az utunk, több kisebb falut érintve. A dimbes-dombos utakon külön élvezet autózni és rácsodálkozni az időnként felbukkanó türkizkék tengerre. A naplementét Kerinél néztük végig, majd beültünk a Faros tavernába ahonnan páratlan kilátás nyílt a Myzithres mészkősziklái felé.  A helyszín még arról is nevzetes, hogy itt emelkedik a világ legnagyobb görög zászlaja, ami a Guiness rekordok könyvében is helyet kapott.

A nyaralásunk utolsó három napján autó híján, a környékbeli strandokat tudtuk meglátogatni, valamint egy hajós kirándulást is beterveztünk a Navaggio öbölbe.

2014-08-16_152842DSC_6365

Az 1980-as évek elején fedezte fel egy fényképész, aki akkor meg is örökítette a hajóroncsot és az öblöt. Ma ez a tengerpart a hajóronccsal a világ 4.-legszebb tengerpartja, a csodaszép görög tengerpart jelképe.